۞۞ تمنای وصال ۞۞
عمری گذشت و راه نبردم به کوی دوست०॰˛¸¸˛॰●●॰˛¸¸˛॰مجلس تمام گشت و ندیدم روی دوست

با اندكي دقت در آيات قرآن و روايات معصومين(ع) مي‌توان لزوم و ضرورت وجود حكومت را در همه‌ي زمان‌ها در مكتب اسلام و تشيع جستجو كرد. از امام رضا(ع) روايت شده: «همانا امامت نگهبان دين و نظام مسلمين و صالح دنيا و عزت مؤمنين است. امامت ريشه‌ي رشد يابنده و شاخه‌ي پر بركت و سايه‌ گستر اسلام است. تماميت نماز و زكات و روزه و حج، جهاد، جمع آوري ماليات و صدقات، امضا و اجراي حدود و احكام، پاسداري از مرزها و سرحدات مسلمين با امام است و به وسيله‌ي او انجام و پياده مي‌شود.1

بنابراين روشن است كه اسلام حكومت و امامت دارد. آيا اين مطالب و اهداف كه در اين آيات و روايات و شبيه آنها ياد شده منحصر به زمان حضور پيامبر و امامان معصوم است و در زمان غيبت، خداوند راضي است كه اجراي احكام و حدود او تعطيل شود و يا خداوند صلاح دنيا و عزت مؤمنان و حفظ مرزها و دفع شر دشمنان را در زمان غيبت نمي‌خواهد؟ بلكه در زمان غيبت امام زمان(عج) هم بايد حكومت باشد.

حضرت مهدي(عج) در زمان غيبت‌شان فرموده‌اند:«و اما الحوادث الواقعه، فارجعوا الي رواه حديثنا، فانهم حجتي عليكم و انا حجه ا...» اما در حوادثي كه به وقوع مي‌پيوندد (كه باعث شبه افكني مي‌شود) پس رجوع كنيد به روايت‌ كنندگان سخنان ما (كه فقيهان مي‌باشند) بدرستي كه آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا هستم.2

همچنين حضرت مهدي(عج) در توقيع شريف فرموده‌اند:«من كان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظاً لدينه، مخالفاً لهواه، مطيعاً لامر مولاه، فللعوام ان يقلدوه» هر كدام از فقها كه نفس خويشتن را نگاه دارد و حافظ دينش باشد و با هوا و هوس خود مخالفت كند و از فرمان مولايش اطاعت كند، بر عموم مردم واجب است كه از او تقليد كنند.3

با اشاره به كلام حضرت در مورد فقيهان وارسته، ولايت و سرپرستي مردم را در زمان غيبت خود به آنها سپرده و بر مردم واجب مي‌دانند كه از آنها در امور حكومتي و اداره‌ي جامعه، تبعيت و پيروي كنند.

1-اصول كافي، مرحوم كليني، ج1، ص200.

2-بحارالانوار، علامه‌ مجلسي، ج2، ص9، روايت13.

3-همان، ص88 ، روايت 12.



برچسب‌ها: ولایت فقیه, امام زمان و ولایت فقیه, امام زمان,
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 آذر 1392 توسط مالک اشتر

شیخ طوسى در کتاب مصباح المجتهد از محمد بن اسماعیل بن یزبع و او از “صالح بن عقبه” و او از پدرش و او از امام باقر(علیه‎السلام) روایت می‎کند که فرمود: هر کس حسین بن على (علیهماالسلام) را در روز عاشورا – دهم محرم – زیارت کند و نزد قبر آن حضرت گریان شود روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات کند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمت رسول اکرم و ائمه طاهرین(علیهم‎السلام) بوده باشد.

راوى می‎گوید: عرض کردم فدایت شوم براى کسى که در شهر یا کشور دیگریست و نمى‎تواند در آن روز خود را به قبر آن حضرت برساند چه ثوابى خواهد بود؟

حضرت فرمودند: اگر چنین باشد به صحرا یا بالاى بام خانه خود رود و با اشاره به سوى قبر آن حضرت، سلام داده و بر لعن قاتلان آن حضرت جدیت کند، و بعد دو رکعت نماز بخواند و این کار را هنگام برآمدن روز قبل از ظهر انجام دهد، آنگاه هم خودش در مصیبت آن حضرت گریه کند و هم اگر ترسى نداشته باشد امر کند تا خانواده او نیز بر آن حضرت گریه کنند و در خانه‎اش مجلس ‍ مصیبتى برپا کرده و مصیبت حضرت سیدالشهداء را به یکدیگر تعزیت گویند. من ضامن می‎شوم کسى که این عمل را انجام دهد خداوند تمام آن ثواب‎ها را به او عنایت فرماید.

امام باقر(علیه‎السلام) فرمود: هر کس حسین بن على(علیهماالسلام) را در روز عاشورا زیارت کند و نزد قبر آن حضرت گریان شود؛ روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات کند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمت رسول اکرم و ائمه طاهرین(علیهم‎السلام) بوده باشد.

راوى عرض کرد چگونه یکدیگر را تعزیت بگوییم؟ فرمود بگویید:

اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه‎السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین تباره مع ولیه الامام المهدى من آل محمد علیهم‎السلام؛ یعنى خداوند اجر ما را به سوگوارى بر حسین(علیه‎السلام) بیفزاید و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولى خود امام مهدى آل محمد(علیهم‎السلام) قرار دهد.

شیخ طوسى در کتاب مصباح المجتهد از محمد بن اسماعیل بن یزبع و او از “صالح بن عقبه” و او از پدرش و او از امام باقر(علیه‎السلام) روایت می‎کند که فرمود: هر کس حسین بن على (علیهماالسلام) را در روز عاشورا – دهم محرم – زیارت کند و نزد قبر آن حضرت گریان شود روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات کند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمت رسول اکرم و ائمه طاهرین(علیهم‎السلام) بوده باشد.

راوى می‎گوید: عرض کردم فدایت شوم براى کسى که در شهر یا کشور دیگریست و نمى‎تواند در آن روز خود را به قبر آن حضرت برساند چه ثوابى خواهد بود؟

حضرت فرمودند: اگر چنین باشد به صحرا یا بالاى بام خانه خود رود و با اشاره به سوى قبر آن حضرت، سلام داده و بر لعن قاتلان آن حضرت جدیت کند، و بعد دو رکعت نماز بخواند و این کار را هنگام برآمدن روز قبل از ظهر انجام دهد، آنگاه هم خودش در مصیبت آن حضرت گریه کند و هم اگر ترسى نداشته باشد امر کند تا خانواده او نیز بر آن حضرت گریه کنند و در خانه‎اش مجلس ‍ مصیبتى برپا کرده و مصیبت حضرت سیدالشهداء را به یکدیگر تعزیت گویند. من ضامن می‎شوم کسى که این عمل را انجام دهد خداوند تمام آن ثواب‎ها را به او عنایت فرماید.

امام باقر(علیه‎السلام) فرمود: هر کس حسین بن على(علیهماالسلام) را در روز عاشورا زیارت کند و نزد قبر آن حضرت گریان شود؛ روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات کند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمت رسول اکرم و ائمه طاهرین(علیهم‎السلام) بوده باشد.

راوى عرض کرد چگونه یکدیگر را تعزیت بگوییم؟ فرمود بگویید:

اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه‎السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین تباره مع ولیه الامام المهدى من آل محمد علیهم‎السلام؛ یعنى خداوند اجر ما را به سوگوارى بر حسین(علیه‎السلام) بیفزاید و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولى خود امام مهدى آل محمد(علیهم‎السلام) قرار دهد.



برچسب‌ها: ثواب زیارات, ادعیه, زیارت عاشورا,
نوشته شده در تاريخ جمعه 1 آذر 1392 توسط مالک اشتر